sonjasworkoutdiary.blogg.se

Min träningsdagbok på nätet!

Intervallträning/backdrag

Publicerad 2013-09-15 21:09:00 i Allmänt,

Tänkte dela med mig av ett av mina jobbigaste träningspass som jag hittills har genomfört två gånger denna säsong. Detta är ett extremt backdrag och samtidigt intervallträning. Denna träning har jag börjat med inför Botniavasan 2014 eftersom intervallträning är viktigt inför uthållighetsgrenar. Backträningen tar dessutom mycket på benen och rumpan samtidigt som jag använder stavar för att få ut maximalt av träningen. Liknande träning är jag bekant med sedan jag tävlade i skidning och backen är också bekant från dessa tider. Jag springer alltså upp för Öjberget i Sundom, mera exakt där var skidliftarna finns på vintern. 
 
Först värmer jag upp genom att jogga runt spåret eller gå upp för en av de mindre branta backarna. Sen är det bara att ta sig ner till foten av backen och jogga upp så hårt det går och så långt det går. En del gången kommer jag mig ända upp i ett kör men några gånger tvingas jag stanna och ta ny fart i slutet av backen (det brantaste stället). 5 varv upp och ner räcker bra än så länge och detta tillsammans med uppvärmingen tar ca 1 h. 
 
Så om ni känner för riktigt extrem intervallträning så sikta in er på närmaste slalombacke, utrusta er med stavar, orienteringsskor (för bäst grepp) och riktigt badass mode. Känslan på toppen efter varje drag känns som värsta undergången i några sekunder men sedan är det bara skönt och man lyckas glömma det jobbiga på vägen ner inför nästa intervall. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela